رهیافت ها

  1. در برگزاری کارگاه ها و دوره های کوتاه مدت باید به دلیل ناهم سطحی و سطح زیر کارشناسی مخاطبان از موضوعات مبنایی و پایه آغاز شود و در یک شیب ملایم به سمت مطرح کردن مسائل تخصصی و پیشرفته جلو رویم. سطح عموم طلاب و دانش پژوهان کارشناسی و پایین تر از آن است و در روند تدریس از موضوعات ساده و مبنایی آغاز و در یک روند تعریف شده و کارشناختی به سمت مطالب پیچیده تر و تخصصی در یک شیب ملایم اوج گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عباسعلی شاملی از مبلغان فعال بین المللی حوزه طی سفر به هند در مراکز و موسسات فرهنگی این کشور حضور یافت و علاوه بر سخنرانی در مراکز علمی و آموزشی با برخی شخصیت های مذهبی دیدار کرد.

گزارش این سفر از 20 اسفندماه 1395 تا 11 فروردین 1396 است که تقدیم خوانندگان ارجمند می‌شود: دعوت این جانب از سوی حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا صالح مسؤول نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در کشور هندوستان به مدت سه هفته برای برگزاری کارگاه های روش شناسی تحقیق در علوم انسانی برای طلاب و دانش پژوهان شاغل به تحصیل در هندوستان که مستقیم یا غیر مستقیم به جامعه المصطفی وابسته هستند انجام شد. همچنین برگزاری نشست های دانشگاهی، مصاحبه و فعالیت های رسانه ای به زبان انگلیسی از دیگر برنامه های این سفر بود.

ب) کارکردهای آموزشی مسجد

از همان آغاز گسترش اسلام، خط و کتابت در مسجد آموزش داده می‌شد و این امر موجب بروز اشکال در فعالیت‌های عبادی نمی‌شد. شاید بتوان گفت که کارکردهای آموزشی و فرهنگی مسجد، پس از کارکردهای تربیتی و به‌ویژه تربیت عبادی، سرآمد دیگر کارکردهای مسجد است. آموزش‌های اسلامی با دعوت پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله)، نخستین مربی و معلم مسلمانان، و از مسجد آغاز شد که درواقع پایگاه تعلیماتی مسلمانان بود. مسجد که در عصر نبوت و دوره‌ی خلفای راشدین بنای بسیار ساده‌ای داشت، مجمع نومسلمانانی شد که برای آشنایی با آموزه‌های اسلامی و حل‌وفصل مسائل جدید در آن رفت‌و‌آمد می‌کردند. اقامه‌ی نماز، استماع سخنان پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) در باب آیه‌های قرآن کریم، تبلیغ دین و ابلاغ احکام شرع،‌ اعلان جنگ و جهاد و صلح،‌ آموزش مهارت‌های زندگی، تقسیم غنایم جنگی، ارسال نامه‌ها، تشییع‌جنازه و مسائلی از این قبیل در مسجد انجام می‌شد که بیشتر آن‌ها با هجرت رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) به مدینه آغاز شد. درواقع، «مسجد» کهن‌ترین دانشگاه اسلامی و اساسی‌ترین پایگاه تعلیم در تاریخ اسلام است.

حجت الاسلام والمسلمین شاملی عضو هیئت علمی جامعه المصطفی در سفر به کشور مجارستان و حضور در دو دانشگاه مهم این کشور، به تبیین معارف اهل بیت علیهم السلام در جمع دانشجویان این دانشگاه ها پرداخت.

به گزارش  صاحب نیوز، دغدغه ها، تلاش ها و پیگیری های انجام گرفته برای بسترسازی و هموار نمودن مسیر تبادلات علمی و فرهنگی میان جمهوری اسلامی ایران و کشور مجارستان در نخستین گام، این تبادلات را به آغاز همکاری های علمی و فرهنگی میان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی دو کشور  منتهی نمود  به طوری که پس از اعزام حجت الاسلام و المسلمین عباسعلی شاملی از اعضای هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه گام نخست این همکاری ها برداشته شد و تلاش های سفیر جمهوری اسلامی ایران در بوداپست را عملیاتی کرد.

به دنبال درخواست سفیر جمهوری اسلامی ایران در مجارستان و دعوت رسمی دانشگاه های بوداپست، دبیر کل مجمع جهانی اهل البیت(ع) پس از جلب موافقت رئیس جامعه المصطفی العالمیه، حجت الاسلام والمسلمین شاملی را برای راه اندازی بستر آکادمیک مطالعات اسلامی و تدریس دروس شیعه شناسی به کشور مجارستان اعزام داشت.

درآمد

اگر درمقام روانشناسی مسلمان و کارشناس تعلیم‌وتربیت اسلامی به مسأله‌ی نقش مسجد در تحکیم خانواده بپردازیم، گامی کوچک برداشته‌ایم برای بازکردن دریچه‌ی پژوهش دراین‌باره و هموارکردن راه پژوهش‌های برتر و کامل‌تر درباب نقش مسجدها در ارتقای زندگی خانوادگی مسلمانان ایران و دیگر کشورهای اسلامی. این امید باعث شد تا من و همسرم، سرکار خانم یوسفی، مقاله‌ای دراین‌باره بنویسیم. درنتیجه، کار را با جستجوی منبع‌ها و داده‌های مفید شروع کردیم. نخست، سراغ منبع‌های اینترنتی رفتیم و به مقاله‌ی جالبی برخوردیم که درست عنوان مقاله‌ی ما را دنبال می‌کرد، مقاله‌ای از کشور سنگاپور با عنوان «راهنمایی برای دستیابی به مسجدی که بتواند دوست مهربانی برای خانواده باشد».

صفحه1 از4